منتديات صـــــالـــــون العرب

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.
منتديات صـــــالـــــون العرب

يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟ Tvquran_26

سبحان الله وبحمـــــــده
سبحان الله العظيم
يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟ Tvquran_44
يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟ Tvquran_33

لا اله الا انت سبحانــك
انى كنت من الظالمين
يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟ Tvquran_32
يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟ Tvquran_3

5 مشترك

يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟

Dr.Hack_Storm
    Dr.Hack_Storm
    فريق الدعم
    فريق الدعم

يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟ Empty يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟

مُساهمة من طرف Dr.Hack_Storm الجمعة نوفمبر 12, 2010 10:58 am

بسم الله الرحمن الرحيم
    بإذن الله هحاول بقدر المستطاع إني أبسط مفهوم الهاكر والإختراق لكتير من الناس اللي بيتخضوا من مجرد ذكر الإسم ده قدامهم وأطمنهم إن الموضوع ده مش بيمثل مشكلة لأي حد عارف أهم وأبسط أولويات الهاكينج
    في البداية هانطرح سؤال بسيط: هو يعني إيه هاكر؟؟؟؟؟
    الهاكر هو الشخص اللي بيكون عنده المقدرة إنه يفرض سيطرته على موقع أو جهاز كومبيوتر بحيث إنه يقدر يضيف أو يعدل أو يحذف أي بيانات في الهدف (الموقع أو الجهاز) وفي بعض الأحيان بتصل درجة تحكمه إلى صورة مطلقة يمكن مش بتكون متاحة للشخص صاحب الموقع أو الجهاز
    طيب هنا هنلاقي سؤال تاني بيطرح نفسه
    هو الهاكر هايستفاد ايه من الأذى ده؟؟؟؟؟
    للرد على السؤال ده لازم أوضح هنا نقطة مهمة جدا
    مش شرط يكون الهاكر مؤذي في كل الأحوال
    بمعنى إنك لما تسمع إن فلان ده هاكر ماتبدأش ترسم في دماغك صورة سيئة عن الشخص ده وتفتكر إنه وغد وزنديق وإنه أعور وعنده إيد مقطوعة ومركب مكانها خطاف زي القراصنة يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟ Icon_cherry
    يعني مش شرط إنه يكون شرير
    بالعكس فيه حاليا كتب عالمية في المجال ده يطلق عليه الهاكر الشرعي (The Ethical Hacker) ودي بتوضح بالتفصيل أهمية وجود هاكرز خيرين من مبدأ لكل فعل رد فعل مساوي له في المقدار ومضاد له في الإتجاه لأن التجربة أثبتت إن شرطة الإنترنت ومكاتب مكافحة الإحتيال الإلكتروني على مستوى العالم غير كافية بالمرة لمواجهة تيار الهاكر غير الشرعي
    طيب نرجع للسؤال تاني بس بصيغة أدق
    هو الهاكر المؤذي إبن التيت ده هايستفاد إيه لما يخترق جهازي أو موقعي؟؟؟؟
    طبعا هايستفاد كتير جدا بدئاَ بسرقة البرامج الغير مجانية وأرقامها المسلسلة مرورا بملفاتك الخاصة والسرية بهدف الإبتزاز مثلا وإنتهاءا بسرقة حساباتك في مواقع تحويل النقود والبنوك الإلكترونية وسرقة أرقام كروت الفيزا الخاصة بك
    فيه برضو نوع تاني من الهاكرز المؤذيين بس خطرهم بيكون أقل بكتير من اللي ذكرتهم ودول اللي بيندرجوا تحت بند الهاكر العابث أو المستعرض (Playing Hackers)
    ودول في معظم الاحوال بيكونوا مجرد مبتدئين ومش مصدقين نفسهم إنهم عرفوا يخترقوا جهاز أو موقع وبيحبوا يستعرضوا نفسهم وعلشان كدة خطرهم شبه منعدم لأنهم بيكشفوا نفسهم بنفسهم
    هايجي واحد يسألني كدة عرفنا المؤذيين طيب مين هما بقى اللي مش مؤذيين؟؟؟
    هاقوله علشان تفهم إزاي فيه حاجة إسمها هاكر مفيد لازم تعرف الأول إزاي الهاكر بيقدر يخترق الموقع أو الجهاز بتاع الضحية
    وفي القسم ده هاكتفي بشرح إختراق الأجهزة لأن ده اللي يهم كل اللي داخلين هنا بشكل أكبر
    في البداية علشان تفهم يعني إيه إختراق يبقى لازم تعرف إزاي جهازك أصلا بيتصل بالشبكة الخارجية للإنترنت Wide Area Network واللي تختصر ب WAN
    أي إتصال بينك وبين شبكة الإنترنت بيكون عن طريق ثغرات (Ports)
    بتكون مفتوحة أولا في الراوتر أو المودم اللي مسؤول عن إتصالك بالإنترنت
    وثانيا ثغرات تاني بتكون مفتوحة في جهازك واللي بيتحكم في فتحها أو قفلها الجدار الناري اللي هو الفاير وول اللي موجود في نسخة الويندوز بتاعتك
    وعن طريق الثغرات دي بيتم إرسال وإستقبال البيانات من وإلى شبكة الإنترنت
    والثغرة عموما بتكون عبارة عن رقم محدد متفق عليه على مستوى العالم ده بالنسبة للبرامج المختلفة ونظم التصفح
    فمثلا ثغرة بروتوكول متصفح الانترنت بتحمل الرقم 80 أو الرقم 8080
    وثغرة بروتوكول
    تحمل رقم 21 FTP
    وهكذا لكل برتوكول معين يوجد ثغرة محددة تحمل رقم معين متعارف عليه دوليا
    وكل برنامج متصل بالانترنت بيستخدم بروتوكولات معينة من بروتوكلات الاتصال دي وبالتالي بيكون إتصاله بالانترنت عن طريق ثغرة البروتوكول اللي بيعتمد عليه في الاتصال
    واحد هايقولي دلوقت إيه ياعم إنت الصداع ده فين الهاكر في الموضوع ده؟
    ببساطة شديدة الهاكر علشان يقدر يدخل على جهازك لازم يدخل عن طريق ثغرة في جهازك
    والثغرة دي في الغالب بتحمل رقم غريب غير المتعارف عليه دوليا لأن معظم البروتوكولات المتعارف عليها والمعروف أرقامها بتكون أساسا محددة التحكم
    يعني مش هاتقدرعن طريقها تعمل أي وظيفة غير الوظيفة المخصصة ليها
    وبالتالي مش هاتكون ذات قيمة بالنسبة للهاكر لأنه مش هايعرف يستفاد منها
    ودي فكرة معظم برامج الحماية التنبؤية الحالية والجدران النارية إنهم بيشوفوا إيه ارقام الثغرات اللي مفتوحة في جهازك وبيقارنوها بالأرقام المعروفة لو قفشوا رقم غريب بيتم التعامل معاه فورا
    طيب يبقى كدة الهاكر علشان يعرف يدخل جهازك لازم يفتح هو بنفسه ثغرة على جهازك طب إزااااااي؟؟؟؟؟؟
    بحاجة من إتنين
    1- فايروس ( وده بيكون عبارة عن كود برمجي معين بيعمل وظيفة معينة منها على سبيل المثال فتح ثغرة برقم ما) بجانب الصفة المميزة لأي فايروس إنه بيقوم بنشر نفسه على نطاق واسع
    2- حصان طروادة اللي هو التروجان ويطلق عليه ايضا باك دوور يعني الباب الخلفي
    وده وظيفته بتكون محددة جدا إنه بيفتح ثغرة برقم معين وتكون مرتبطة بباقي الثغرات الطبيعية في الجهاز كلها بلا استثناء وبالتالي هايتيح للهاكر اللي هايدخل عن طريقها لجهازك إنه يتحكم في كل بروتوكولات الاتصال عندك وبالتالي يتحكم تحكم مطلق في جهازك
    طيب السؤال البديهي دلوقت
    هو ازاي ممكن يدخلي فايروس أو تروجان على الجهاز؟؟؟؟
    الفايروسات أو التروجان عموما بتوصل لجهازك عن طريق الثغرات الطبيعية اللي موجودة بالفعل
    إما عن طريق النتصفح العادي مثلا عن طريق الثغرة رقم 80 زي ما قولت قبل كدة
    أو عن طريق أي برنامج متصل بالانترنت عن طريق الثغرة المتحكمة في البرنامج
    زي برامج الشات مثلا
    وفيه مفهوم خاطئ عند كتير من الناس إنهم لازم يستقبلوا ملف علشان يدخلهم فايروس أو تروجان أو سيرفر هاكر
    ودي معلومة غلط تماما لأن إستقبال الملفات ده طريقة واحدة من الطرق اللي حضرتك معرض انك تتصاب بفيروس عن طريقها
    لأن معظم الهاكرز المحترفين بيقوم برفع تروجان أو فايرس بيتصف بصفة مهمة جدا وهي التحميل الاتوماتيكي
    يعني يكفي إن حضرتك تدخل على موقع وبدون حتى ما تفتح اي حاجة في الموقع وهتلاقي الفايروس او التروجان عندك في الجهاز وبيشرب شاي وشيشة كمان يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟ Icon_smile

كدة إنت عرفت الطريقة اللي هايتم بيها إختراقك
    باقي بقى إنك تعرف إزاي تتفادى المصيبة دي
    الحل بسيط جدا وبيترتب في الخطوات دي:

1- تقوم بتسطيب برنامج حماية قوي (أنتي فايروس) وتعمله أبديت بصورة دائمة
    لأن فيه كتير من الناس فاكرين انه خلاص طالما سطب الانتي فايروس يبقى هو كدة في الامان
    وده غلط شنيع بيقع فيه كتير من الناس
    الانتي فايروس بدون تحديث(أبديت) ولا ليه أي قيمة
    لأنه ببساطة كدة الأنتي فايروس بيتعرف ازاي على الفايروسات؟؟؟؟
    بيسحب تعريفات لكل الفايروسات الجديدة والقديمة من على الموقع الرئيسي بتاعه
    والتعريفات دي بيسحبها ازاي؟؟
    عن طريق الابديت يافالح

2- بقدر المستطاع ما تدخلش على أي موقع مجهول

3- ماتستقبلش أي ملفات من أي حد متعرفهوش كويس ومتنزلش أي برامج من أماكن غير موثوق فيها

4- في حالة إنك نزلت ملف إتعود دايما على حركة مهمة إن بمجرد ما الملف ينزل ما تفتحهوش قبل ما تعمله سكان بالانتي فايرس ( واللي ميعرفش بقوله تعلم على الملف بس من غير ما تفتحه وتدوس كليك يمن وتختار سكان ويز الانتي فايرس اللي عندك بقى أي كان نوعه) إتفقنا؟؟

5- لو بتكلم أي حد متعرفهوش على برنامج شات وحبيت تشوف صورته وبعتلك ملف على أساس إنه صورة ، قبل ما تستلم الملف أصلا تبص على الامتداد بتاع الملف ده لو لقيت الامتداد ده
    .exe
    تعرف إن دي مش صورة لأن ده إمتداد الملف التنفيذي لأي برنامج
    وطالما اللي بيبعتلك بيقولك إن دي صورة يبقى كداب وإبن تيت وبيبعتلك سيرفر هاكر
    لكن لو كان بيبعتلك برنامج مش صورة يبقى الامر يحتمل الجدل وساعتها لازم تفحص البرنامج قبل ما تفتحه كالعادة

نرجع بقى للسؤال القديم اللي أجلناه للنهاية
    يعني إيه هاكر مفيد؟؟؟
    يعني يكون عنده القدرة على الإيذاء لكنه مش مؤذي بالعكس بيفيد الناس بمعلومات عن كيفية إجتناب الهاكر
    بمعنى أخر لا يفل الحديد إلا الحديد
    وده النوع الغير فعال يعني بيرشد لكن مش بيشتغل بنفسه
    وفيه نوع تاني مفيد بس بيشتغل بنفسه في درء الهاكر عن الناس بإنه يستكشف عناوين الاي بي لأجهزة مختلفة ويفحص ثغراتها المفتوحة ويخترق الجهاز ليس بنية التدمير ولكن بنية غلق وتشفير الثغرات اللي مفتوحة في جهاز الضحية وبالتالي بيكون أفاد الشخص مش أضره

كدة أنا خلصت اللي عندي ويارب أكون قولت حاجة مفيدة
    دعواتكم بقى يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟ Icon_smile

عدل سابقا من قبل Dr.Hack_Storm في الجمعة نوفمبر 12, 2010 11:59 am عدل 6 مرات
    Yosef
    Yosef
    فريق الدعم
    فريق الدعم

يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟ Empty بجد بقى حضن مطارات جامد اوى على الموضوع دا

مُساهمة من طرف Yosef الجمعة نوفمبر 12, 2010 11:21 am

موضوع راااااائع يا دكترة اسلوب سهل ولذيذ جدا ومفيد
    وطبعا
    خفة دمك اللى دايما بشوفها فى تعليقاتك محرمتناش منها فى موضوعك الجميل
    عجبتنى اوى الجملة دى "بمعنى إنك لما تسمع إن فلان ده هاكر ماتبدأش ترسم
    في دماغك صورة سيئة عن الشخص ده وتفتكر إنه وغد وزنديق وإنه أعور وعنده إيد
    مقطوعة ومركب مكانها خطاف زي القراصنة cherry"

هههههههههههههههههههههههههههههههههههههههه جامدة فحت ...
    بينى
    وبينك يا اخويا يا هاك انا نفسى اكون هكر حتى لو من بتاع ولا التيت دول
    ... بس هكون طيب والله ... انت عارف اكتر حاجه اخوك بيحبها هى التبيخ ...
    I love you
    لوووول ...
    الى الامام دائما هكهووووووووووووووووووك وبجد موضوع راااااااااااااااائع
    Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven Like a Star @ heaven
    Dr.Hack_Storm
    Dr.Hack_Storm
    فريق الدعم
    فريق الدعم

يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟ Empty رد: يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟

مُساهمة من طرف Dr.Hack_Storm الجمعة نوفمبر 12, 2010 11:23 am

دايما كدة رافع معنوياتي ياجووو
    تسلم ياكبييييررررررر
    Mr.Gsora
    Mr.Gsora
    عضو
    عضو

يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟ Empty رد: يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟

مُساهمة من طرف Mr.Gsora السبت نوفمبر 20, 2010 9:11 pm

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
    يا دكتور هاك كدة انت كشفت كل حاجة
    حاشتغل انا بعد كده ازاي بقي
    يا عم يا قطاع الارزاق
    يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟ 57838
    علي فكرة
    انا استفدت جدا من اللي انت كتبته بجد
    واقولك سر
    انا مش باخاف من الهاكرز علشان انت صاحبي
    يعني من الاخر دايس في الشبكة العنكبوتية

يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟ 264125 وورايا ظهر

ربنا يسترررررررررررررررررر
    lol!
    Dr.Hack_Storm
    Dr.Hack_Storm
    فريق الدعم
    فريق الدعم

مُساهمة من طرف Dr.Hack_Storm الأحد نوفمبر 21, 2010 7:31 am

هههههههههههه
    تسلم ياجاسر ربنا يكرمك يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟ 988977
    حنين الحب
    حنين الحب
    مدير عام
    مدير عام

مُساهمة من طرف حنين الحب الجمعة ديسمبر 03, 2010 11:56 pm

بصراحه انا مت من الضحك وانا بقرا الموضوع ومن كتر الضحك من كلامك الى مه خفيف جدا مفهمتش  حاجه بس انا ابيض يا ورد الى عاوز يهكر يهكر انا فى السليم هههههههههههههههههههههمشكور دكتور هاك على موضوعك الجميل ده بجد لانى انا مكنتش اعرف اى حاجه عن الهكر بس اسمع عنه بس مرسيى ليك كتير 
    مدير عام
    مدير عام

مُساهمة من طرف Karma الأحد ديسمبر 05, 2010 7:44 am

بســـــــــــــــــــــــــــم اللــــــــــه الرحمــــــــــــــــــــــن الرحيـــــــــــــــــــــــــم

نااااااااااااااااايس ياهاااااااااكو ربنااااااااااااا يخليك يا حامى اجهزتنا بجد كلام مفيد لكن الاهــــــــــــــــــــــم منه ازاى اتعلم

اكــــــــــــــــــــــــــــون هاكر تفتكر انفــــــــــــــــــــع ها ها ها ها نايس هاكو الله يفتح عليك

تحيااااااااااااااااااااااااااااااااااتى

كرملــــــــــــــــــه يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟ 681920
    Dr.Hack_Storm
    Dr.Hack_Storm
    فريق الدعم
    فريق الدعم

مُساهمة من طرف Dr.Hack_Storm الأحد ديسمبر 05, 2010 4:26 pm

حنين وكارما شكرا على مروركم ويارب أكون قدمت حاجة مفيدة للجميع
    ويارب أكون دايما عند حسن ظنكم جميعا
    تحياتي
    يعني إيه هاكر وإزاي أحمي نفسي منه؟؟؟؟؟ 681920

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مايو 16, 2024 10:37 pm